zondag 16 december 2012

Rare songteksten...

Deze week laten echt al mijn elektrische apparaten me in de steek. Het begon allemaal bij mijn mobiel, die ik ben kwijtgeraakt bij het paardrijden. Ik heb me helemaal scheel gezocht naar dat ding, maar ik kon hem nergens meer vinden. Toen had ik -laten we het zo maar even zeggen- een klein inzinkmomentje. Er werden een paar scheldwoorden losgelaten (een stuk of 30) en het duurde ongeveer een dag voordat ik mezelf mijn slordigheid had vergeven.
Verder doet de broodrooster ook heel erg raar. Als ik er brood in douw en de knop op 2 zet, komt mijn boterham er op de één of andere manier helemaal zwart uit. Volgens mij is er iets mis met die knop, want hij draait automatisch verder naar standje 'verkoold'.
En als klap op de vuurpijl is mijn cd-speler er ook nog mee opgehouden. Halverwege een uithaal van de zanger van mijn favoriete band Kings of Convenience bleef hij hangen. Het lied kreeg hierdoor wel een heel vreemde wending. Fijn, dat ding heb ik dus ook weer gemold.
Ik besef me nu dat dit eigenlijk wel een heel vreemde inleiding is, want het gene waar ik het vandaag over wil hebben heeft hier helemaal niks mee te maken. Zie het maar als een random verhaaltje dat ik zo nodig met jullie moest dalen. Excuses voor het ongemak.

Maar goed, het onderwerp van vandaag is 'rare songteksten'. Ik denk dat iedereen wel eens een liedje heeft gehoord waar je van dacht: wtf is dat nou weer voor tekst? Misschien herinner je je het lied 'Broodje Bakpao' van de New Kids nog? Ik post hieronder enkele citaten uit de tekst:


"Mijn broekriem zit losjes maar mijn flows zitten strak"

Ligt het aan mij of dragen die kerels helemaal geen broekriem? Die jogginsbroek hangt altijd op half zeven.

"We hangen in je buurt, net als schoenen aan je lantaarnpaal"

Het kan misschien een nieuw soort gerecyclede decoratie zijn, maar ik heb nog nooit schoenen aan een lantaarnpaal zien hangen.

De tekst uit een andere New Kids hit, namelijk Turbo, is ook al zo spetterend. De eerste minuut van het nummer hebben ze nog niet veel meer gezegd dan "Oooooh". Tja, zo maak je makkelijk je lied vol.

Tot ongeveer 2 minuten zingt een vrouw iets vaags over 'promised land' en een 'turbo dance'. Veel tekst komt er in de rest van het nummer niet voor, afgezien van wat kreten als 'kut', 'Maaskantje' en 'euuuj'.

Maar goed, we begrijpen allemaal wel dat de New Kids nou niet bepaald hoogstaande muziek maken. Hetzelfde geld voor hun films. Dat hoeft ook allemaal niet, want New Kids zou New Kids niet zijn als het niet helemaal nergens over ging. Toch zijn er veel andere artiesten, soms internationaal bekend, die naar mijn mening, behoorlijk veel onzin uitslaan in hun songteksten. Zie hier een overzicht:


Rihanna - Diamonds



"Shine bright like a diamond"

Het mag dan nog zo diepzinnig klinken, maar diamanten geven echt geen licht hoor.
"Find light in the beautiful sea"
Die zee mag dan nog zo beautiful zijn, licht kun je er niet vinden. Wel vissen, krabben, plankton enzovoorts. Maar ja, daar ga je natuurlijk niet over zingen.

Bruno Mars - Grenade



Eerst heeft hij het over dat hij staat te zoenen met een meisje, en dan zegt hij:

"Had your eyes wide open, why were they open?"
Kijk, dat stuk snap ik nou niet. Want als hij zijn ogen blijkbaar dicht had, hoe kan hij dan weten dat zij ze open had? En voor het geval hij wél keek: waarom vond hij het dan zo vreemd dat zij dat deed? Hij had z'n ogen dan toch zelf ook open?
"I'd catch a grenade for ya. Throw my hand into the blade for ya, blablaba"
Kijk dat snap ik nou niet. Je mag dan nog zo verliefd zijn, maar ik ga echt geen granaat voor iemand vangen. Echt nevernooitniet.
"Yes I would die for you baby, but you won't do the same."
Vind je het gek?

Gers Pardoel - Bagagedrager



"Ik weet nog niet waar naar toe, maar dat maakt niet uit want ik weet wel de weg."

Hoe kan je nou de weg weten als je niet eens weet waar je naartoe gaat?
Mijn naam is Sef, mag ik nu iets in je oor vertellen?
Uh ga je gang?
Je kleding is roze met blauw als fristi
Nou dat klinkt echt heel hip. Wat en compliment ook, wanneer je op fristi lijkt.

Kraantje Pappie - Waar is kraan?

"Ik ben de bomb diggy bomb babomb babomb diggy Crane"
Aháá.
"Ark boy chillt met Kees en een bitch"
Ark boy? Wat is dat nou weer?
"Met de boom shakalaka boom boom, met de bang bang"
Juist Kraan, helemaal helder.


En hierbij benoem ik officieel "Waar is Kraan" tot het vaagste lied ooit. Je zou het voor de grap eens op moeten zoeken, dan zie je wat ik bedoel. Er staan trouwens nog veel meer vage/ranzige uitspraken in dit liedje.
Hebben jullie zelf eigenlijk wel eens een lied gehad waarbij je dacht: wat de hell heeft dit nou weer te betekenen? Daar ben ik wel benieuwd naar. Dan ben ik tenminste niet de enige die sommige liedteksten niet begrijp.

Nou, boom shakalaka boom boom bomb diggy bomb dabomb, ik ga er weer vandoor.

Tot de volgende x!

6 opmerkingen:

  1. Haha, leuk geschreven! Alleen van die schoenen aan lantaarnpalen dat heb ik wel best vaak gezien eigenlijk. Of niet per sé aan lantaarnpalen, maar hier in de buurt bijvoorbeeld hangt echt al eeuwen een paar schoenen aan een stoplicht. Geen idee ook waarom ofzo, maar het bestaat in ieder geval wel!

    En die van Bruno Mars, why were they open, daar zit ik dus ook altijd zo mee! Haha, dan waren de zijne dus inderdaad ook open...

    En die hele Kraantje Pappie is gewoon een mafkees van de bovenste plank! Haha!

    Ik ga je volgen :)

    XX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb mij echt slapgelachen om je post. Echt schrijftalent.
    En ik ken de hele tekst van Kraantje Pappie uit mijn hoofd, omdat ik de tekst ook zo vreemd vond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig!! Dat hele nummer van Kraantje Pappie ken ik niet maar ik ga m nu luisteren haha.. ben benieuwd!
    X Noah
    www.daydreamingcoloursinspiration.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. boom shakalaka boom boom bomb diggy bomb dabomb
    ik vind jouw blog geweldig.

    Die schoenen aan lantarenpalen heb ik ook al vaker gezien of ze hangen aan elektriciteitsdraden.

    BeantwoordenVerwijderen