woensdag 20 februari 2013

Fitnessen in je tuin

De laatste tijd wordt ik doodgegooid met tv spotjes over dieetboeken, afslankpillen en calorieëntellers.
Ikzelf denk altijd vrij simpel over afvallen: gezond & gematigd eten, en veel lichaamsbeweging moet volgens mij genoeg zijn. Ik heb geen idee of dit ook werkelijk klopt, maar zo kijk ik ertegenaan. Zelf heb ik niet echt
last van overgewicht. Vroeger was ik echt megadun. Ik had echt het figuur van een bezemsteel
(maar dan zonder bezem he, anders zo het raar zijn). Inmiddels heb ik wel iets meer 'figuur' gekregen,
maar echt dik ben ik nog niet. NOG niet. Geen idee hoe ik er over tien jaar uitzie. Die gedachte boezemde me toch enigszins angst in. Ik begon me er pijnlijk bewust van te worden dat ik eigenlijk helemaal niet zo'n fantastische conditie heb. Daar mag wel eens wat aan gebeuren, vond ik. Maar hoe?
Van de fitness ben ik nooit helemaal weg geweest. Moeilijke apparaten, die eruitzien als middeleeuwse martelwerktuigen, en die spieren trainen waar je van je leven nog nooit van gehoord hebt. Eer dat je door hebt hoe zo'n apparaat werkt, ben je alweer een halve ochtend verder. Bovendien vind ik het altijd stikbenauwt in zo'n fitnesszaal. De ruimte is meestal klein, zonder ramen en vol met mensen. Mensen die altijd beter presteren dan jij. Ik kan me nog herinneren dat ik me helemaal uit mijn naad trapte op een hometrainer, terwijl de fitte zestiger naast me op z'n gemak 2x zo hard als ik fietste. Of die man verderop, die gewichten optilt alsof het kussens zijn...
En bovenal was die hele sportschool pokkeduur.
Maar toch, de wil om mijn conditie te verbeteren bleef. Maar daar moest toch een goedkopere/leukere manier voor zijn? Ik bleef me afvragen hoe ik dat dan toch aan moest gaan pakken, tot ik op dit filmpje stuitte:


Ziet dat er nou niet übervet uit? Ik hoor je al denken: jaja, leuk en aardig, maar in Nederland hebben we geen rotsen om vanaf te springen, of bergen om te beklimmen. Inderdaad. Bovendien ben ik ook niet in staat om hele boomstammen te verslepen of zoiets. Kortom: leuk idee, maar niet haalbaar.

Ho, wacht, stop. Ik denk wél dat dit idee haalbaar is, alleen dan niet letterlijk zoals deze gast het doet. Met een aanpassing hier en daar heb ik mijn eigen 'Backyard Workout' samengesteld.
Waarschuwingsding: Ik heb dit nog niet uitgeprobeerd, het is tot nu toe alleen maar een idee.
Maar ik ga het ofcourse zeker uitproberen in de vakantie, en ik maak wel een verslagje over hoe het ging.

Oefening 1 is vrij simpel: je hangt het touw over de sterke tak (ja, ik benadruk dat maar even, want het laatste wat je wil is dat de tak breekt en die zware zooi op je teen valt). Je kunt ook een schutting gebruiken (ook hier weer voor iets stevigs kiezen). Goed, de bedoeling is dat je het zware ding aan het touw knoopt. Je moet even creatief zijn met het kiezen van een voorwerp. Voorbeelden van iets dat je zou kunnen gebruiken: een baksteen, een zware tak, een gereedschapskist, een autoband, whatever.
Je gooit de ene kant van het touw over de schutting/boomtak en voila, klaar om te beginnen.
Trek aan het touw tot het voorwerp halverwege de schutting/boomtak is (of hoever jij het wil hebben).
Ik denk dat je daar best goede armspieren van krijgt.

Oefening 2 heb ik gejat uit een Youtubefilmpje, maar ik heb hem een beetje aangepast.
Het idee is dat je de stenen in de emmer doet, de emmer in de autoband zet, het touw aan de emmer knoopt, en het geheel voort gaat trekken. Je kan net zoveel stenen in de emmer doen als je zelf wil, dus je kunt de oefening zo zwaar maken als je zelf wil. Let er wel op dat de autoband niet te groot is voor de emmer, anders valt 'ie om.
Als je geen autoband hebt, kun je de stenen en de emmer ook weglaten en een ander zwaar voorwerp aan het touw knopen en dat voorttrekken.
Voor de gevorderden onder ons: moet je dit eens proberen terwijl je probeert te rennen.




Deze is het makkelijkst: verzamel gewoon zoveel mogelijk troep en bouw er een parcours van.
Ik denk dat dit best leuk is om samen met vriendinnen te doen. Radio aan, en hoppa, gaan.
Voorbeeltjes van hoe je het parcours kan bouwen:
- Je kunt een vierkant maken van pionnen/emmers en daar omheen rennen
- Je kunt een soort hindernis maken van 2 emmers en een bezemsteel, en daar een tien keer achter 
elkaar overheen springen.
- Je kunt zware dingen van een afstand in de emmers gooien
- Je kunt jezelf optrekken aan een boomtak
- Je kunt gewichtheffen met zware dingen

Oké, geen idee wat jullie hiervan gaan vinden. Het schoot opeens zomaar in mijn hoofd en ik dacht: waarom zou ik er geen post over maken? Dus ja, that's why. Ik denk dat ik het ga proberen (als het mooi weer is).
Wat vinden jullie van het 'fitnessen in je tuin idee'?
Let me know :)

2 opmerkingen:

  1. Haha leuk bedacht, ga ik misschien wel proberen (als de buren niet thuis zijn!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha leuk bedacht hoor (:
    Maar ik vind het nog een beetje te koud en ik denk dat de voorbijgangers een beetje verbaasd op kijken..

    BeantwoordenVerwijderen